geiten wollen sokken - Reisverslag uit Monze, Zambia van Mirte Gerritsen - WaarBenJij.nu geiten wollen sokken - Reisverslag uit Monze, Zambia van Mirte Gerritsen - WaarBenJij.nu

geiten wollen sokken

Blijf op de hoogte en volg Mirte

08 April 2014 | Zambia, Monze

Voor ons onderzoek lopen we ernstig voor op onze planning dus we stevenen lekker door. En donderdag was het enige dat ons deed opkijken van ons onderzoek was het moment dat één van de schoonmaaksters kwam vragen om onze huissleutels. Waarom dan? Wat blijkt morgen krijgen wij voor 2 weken weer 2 logies. Wie het zijn, waarom er niet is overlegd en wat er van ons verwacht wordt is niet overlegd. Het gebeurt gewoon, want alleen Theresa kent de planning en onderliggende redenen van dit centrum.
De hele boel werd op stelten gezet door de schoonmaaksters, want de bazen kwamen vandaag (om 2 uur is er gezegd). Opeens moesten wij ala minuut onze waskamer ombouwen zodat hij eruit zag als een hotel, waarbij je een zeepje krijgt om te wassen. De waslijn moest weg en onze koffers ook. Zo niet mee eens als we het ermee waren hebben we demonstratief de waslijn midden in de woonkamer gehangen en ons net gewassen ondergoed maakte het een kleurrijk geheel.
We hebben ons voordeel maar gebruikt bij het feit dat wij deze ongenodigde en onoverlegde gasten over de vloer krijgen, want ondertussen hebben we gordijnen, matrasssen die we later kunnen stelen en licht in de badkamer!
2 uur kwam en ging weer voorbij, 8 uur kwam en ging weer voorbij en nog geen gasten. Volgende ochtend ook geen gasten. En wat blijkt: Er zijn geen gasten gekomen voor ons huis, misschien dinsdag.
Zondag: 7 uur je bed uit, ach het is ritme geworden. Geen zin in de kerk, dus doen we dat lekker niet. Met het koele ochtend briesje heb ik buiten op de veranda genoten van mijn ochtend. Toen roos het goede idee had om het plateautje achter het huis schoon te vegen zodat wij ongestoord in onze bikini in de zon konden gaan zitten leek mij dat een uiterst goed idee. Roos verdween met de bezem achter het huis en binnen enkele seconden hoorde ik roos schreeuwen dat we moesten komen en dat we het MOESTEN ZIEN!! KOM!! Nou ik schrok me wezenloos, dus mijn lang niet getrainde benen kwamen zonder moeite in een volle sprint. Toen ik bij roos aankwam zeg ik wat ze bedoelde: die slangenhuid van 1 meter die op het plateau lag naast een mooi gat in het plateau gaf ons de indruk dat er net een slang was verveld en verdwenen in het gat.
Geen tijd om lekker rond te blijven hangen dus. Vergeet maar dat ik achter ga liggen zonnen.
Roos vond het wel fascinerend en nam de slangenhuid mee naar voor.
Over dieren gesproken de bazen vanuit Ierland zijn echt een stelletje geiten wollensokken. Oh my, wat zijn ze lame. Maarja, iets anders hadden we ook niet verwacht.
Rond een uur of 2 had Theresa bedacht dat we voor Roos haar verjaardag gingen bbq. Leuk, maar Roos houdt niet zo van vlees dus we wisten niet goed wat ze ervan zou vinden. Uiteindelijk hebben we heerlijk gegeten met de geiten wollensokken, Michael Breen, Moe en Theresa op de campside van de Nederlandse vrouw, Thea.

Maandag: Focusgroep. Can say two words: NAILED it! Het uitdelen van dropjes maakte het geheel helemaal af.

Ook een beetje gekkigheid kan niet worden gemist als je met ons op pad bent. Nadat we zo serieus mogelijk op dinsdag ons fysio werk hadden gedaan was het tijd voor Chitenge lessen. Die doeken blijven maar niet zitten en het is natuurlijk een lachertje voor de vrouwen hier om een paar blanke meiden te leren hoe je je moet aankleden.
En ze vonden het helemaal fantastisch. Roos die uiteindelijk hem goed geknoopt kreeg liep door het gebouw te stuiteren en gekkigheid uit te halen en de moeders kwamen niet meer bij. Ook in de vrouwen in de gymzaal kwamen niet meer bij van de rare bekken, houdingen en opmerkingen.
Nu ’s avonds hebben we onze lang verwachte logie ontmoet. En thank god! Het is een jonge zambiaanse meid, geen vrouwelijke geiten wollen sok.
Ook David is even langs gedropt en dat gaf ons weer de gelukkig indruk dat hier niet alleen maar geiten wollen sokken en sufkutten komen vanuit het westen, maar ook gewone mensen.